Henija Forda Rūžas upes komplekss

Henija Forda Rūžas upes komplekss

Henrijs Fords ir viens no zināmākajiem ASV industriālistiem, kas uzbūvēja Ford motor kompāniju, kas ir viena no lielākajām kompānijām pasaulē ar vairāk kā 140 miljardiem gada apgrozījumu un 200 miljardiem kopējo īpašumu. Ford uzņēmums pašlaik nodarbina vairāk kā 180 miljonus cilvēku un ir viens no lielākajiem uzņēmumiem pasaulē. Bet tā tas nebija vienmēr, un kad Henrijs Fords izveidoja šo uzņēmumu, tas sāka no nekā un dažu desmitu gadu laikā kļuva par Auto industrijas līderi pateicoties Forda uzcītībai, pacietībai un strādīgumam.

Bet šodien parunāsim par Henrija domu graudu, jeb Rūžas Upes kompleksu, kas tajā laikā bija pasaulē lielākā industriālā celtne ar 1.5 kvadrātkilometru kopējo iekšējo platību, savu elektrības ražotni, dzelzceļa staciju ostu un citām nepieciešamajām lietām. Henrijs Fords bija ļoti liels Vertikālās integrācijas cienītājs, kas nozīmē, ka viņam nepatika darbus sadalīt vairākās vietās, bet gan visu koncentrēt vienuviet, tādā veidā radot daudz efektīvāku darbaspēku, izskaužot pārvadājumu izmaksas un kopumā uzlabojot efektivitāti un darba ražīgumu. Pēc Ford T modeļa panākumiem Henrijam bija pietiekoši daudz līdzekļu, lai īstenotu visas savas ambīcijas, un viņa lielākais mērķis bija uzbūvēt pašu lielāko un efektīvāko rūpnīcu pasaulē, kas no plikiem materiāliem varētu izveidot braucamas automašīnas tādā veidā pilnīgi visu ražojot iekšēji un praktiski bez ārējas palīdzības.

Rūžas upes komplekss tika veidots Mičiganā, un tā celtniecība sākās 1917 gadā, bet turpinājāt 11 gadus līdz 1928 gadam. Henrijs pats personīgi pārraudzīja visu celtniecību un kopā ar saviem inženieriem plānoja kopējo ražotnes struktūru un to, lai to varētu izveidot pēc iespējas efektīvāk. Forda mērķis bija izveidot pilnībā funkcionējošu ražotni, kas no plika metāla, naftas un citiem materiāliem varētu izveidot braucamas automašīnas, un viņam tas arī izdevās, jo 1930. gados šis komplekss nodarbināja vairāk kā 100 tūkstošus darbinieku un ražoja dažādus Ford modeļus sākot no Ford model A un model B līdz pat Mustang un Ford kravas automašīnām.

Mūsdienās, šī ražotne vairs netiek tik plaši izmantota, jo tā nu jau ir novecojusi, un nespēj veikt modernās lietas, kur nepieciešami datori, elektrība un vieta veida materiāli, kā tas bija no 1900 gadiem. Ford kompānija ir izpārdevusi lielu daļu no šī kompleksa, un pēdējās mašīnas šeit tika saražotas 2004. gadā, un tagad kompleksā palicis ir 3000 vietu pakošanās laukums, kur tiek novietotas Ford smagās automašīnas pēc saražošanas netālu esošajās jaunajās rūpnīcās.
Kopumā Rūžas cents vēl jo projām ir aktīvs, jo Ford kompānija ir izveidojusi 6 jaunas rūpnīcas ar 2.4 kvadrātkilometru iekštelpu platību, kā arī netālu darbojas dažādas metāla ražotnes un elektrības ražotnes.